Special B.Ed Programmes

B.Ed.Spl.Ed.(Disability Specialization)

  • The B.Ed.Spl.Ed. programme aims to develop Special Education teachers/Educators for children with disabilities for various settings (including Inclusive, Special, Open School and Home Based Education). The B.Ed. (Special Education) programme will prepare human resources to enable them to acquire knowledge and develop competencies and skills to impart education and training effectively to children with disability as well as all other children and this being teachers for all children. After completing the B.Ed. (Special Education) programme the student-teachers will:
    1. Acquire knowledge & skills about human development, contemporary Indian education, and pedagogy of various school subjects and assessment for learning.
    2. Acquire knowledge & skills about nature and educational needs of children with disabilities as well as of few select specific disabilities.
    3. Develop conceptual understanding of education provisions and skills for working with children with various disabilities in Special and inclusive settings.
    4. Enhance knowledge and skills for professional development.
  1. Candidates with at least fifty percent marks either in the Bachelor’s Degree and/or in the Master’s degree in Sciences/ Social Sciences/ Humanities, Bachelor’s in Engineering or Technology with specialization in Science and Mathematics with 55% marks or any other qualification equivalent thereto, is eligible for admission to the programme.
  2. The reservation and relaxation for SC/ST/OBC/PWD and other categories shall be as per the rules of the Central Government/ State Government, whichever is applicable.
  3. However, weightage to be given to the candidates fulfilling any one of the following conditions:-
    1. Parent of a child with disability
    2. Person with disability possessing Disability Certificate issued by the Competent Authority
    3. Possession of any RCI approved diploma/degree
Sr.No. Name of the subject Subject Code Semester Credit SLM Syllabus
1 માનવીય વૃદ્ધિ અને વિકાસ SECP-01 Sem-1 4 View View
2 સમકાલીન ભારત અને શિક્ષણ SECP-02 Sem-1 4 View View
3 સંવેદનાત્મક વિકલાંગતાનો પરિચય SECD-02 Sem-1 2 View View
4 જ્ઞાનતંતુની વિકાસાત્મક વિકલાંગતાનો પરિચય SECD-03 Sem-1 2 View View
5 લોકોમોટર અને બહુવીક્લંગતાનો પરિચય SECD-04 Sem-1 2 View View
6 પ્રેક્ટીકલ SECD-02-PRA Sem-1 2 View View
7 અદ્યયન,અધ્યાપન અને મૂલ્યાંકન SECP-03 Sem-2 4 View View
8 સમીલિત શિક્ષણ SECD-01 Sem-2 2 View View
9 આકારણી, અને જરૂરીયાતોની ઓળખ SESM-01 Sem-2 4 View View
10 આકારણી, અને જરૂરીયાતોની ઓળખ SESH-01 Sem-2 4 View View
11 આકારણી, અને જરૂરીયાતોની ઓળખ SESV-01 Sem-2 4 View View
12 વિજ્ઞાન SECM-01 Sem-2 4 View View
13 ગણિત SECM-02 Sem-2 4 View View
14 સમાજવિધા SECM-03 Sem-2 4 View View
15 પ્રેક્ટીકલ SEDS-01-PRA Sem-2 2 View View
16 હિન્દી SECM-04 Sem-3 4 View View
17 અંગ્રેજી SECM-05 Sem-3 4 View View
18 ગુજરાતી SECM-06 Sem-3 4 View View
19 અભ્યાસક્રમ, રૂપાંતરણ અને મૂલ્યાંકન SESM-02 Sem-3 4 View View
20 અભ્યાસક્રમ, રૂપાંતરણ અને મૂલ્યાંકન SESH-02 Sem-3 4 View View
21 અભ્યાસક્રમ, રૂપાંતરણ અને મૂલ્યાંકન SESV-02 Sem-3 4 View View
22 હસ્તક્ષેપ અને શિક્ષણ વ્યૂહરચના SESM-03 Sem-3 4 View View
23 હસ્તક્ષેપ અને શિક્ષણ વ્યૂહરચના SESH-03 Sem-3 4 View View
24 હસ્તક્ષેપ અને શિક્ષણ વ્યૂહરચના SESV-03 Sem-3 4 View View
25 પ્રેક્ટીકલ SEDS-02-PRA Sem-3 4 View View
26 માર્ગદર્શન અને પરામર્શ SESB-05GC Sem-4 4 View View
27 સમુદાય આધારિત પુનર્વસન SESB-06CBR Sem-4 4 View View
28 પ્રોદ્યોગિકી અને દિવ્યાંગતા SESM-04 Sem-4 4 View View
29 પ્રોદ્યોગિકી અને દિવ્યાંગતા SESH-04 Sem-4 4 View View
30 પ્રોદ્યોગિકી અને દિવ્યાંગતા SESV-04 Sem-4 4 View View
31 મનોસામાજિક અને કૌટુંબિક સમસ્યાઓ SESM-05 Sem-4 2 View View
32 મનોસામાજિક અને કૌટુંબિક સમસ્યાઓ SESH-05 Sem-4 2 View View
33 મનોસામાજિક અને કૌટુંબિક સમસ્યાઓ SESV-05 Sem-4 2 View View
34 વાંચન અને તેની લેખિત અભિવ્યક્તિ SEEPC-01A Sem-4 2 View View
35 पढ़ना और उसकी लिखित अभिव्यक्ति SEEPC-01B Sem-4 2 View View
36 Reading and its writen xpression SEEPC-01C Sem-4 2 View View
37 શિક્ષણમાં નાટ્ય અને કલા SEEPC-02 Sem-4 2 View View
38 પ્રેક્ટીકલ SEDSSA -A-PRA Sem-4 2 View View
39 ઓરિએન્ટેશન અને મોબીલીટી SEDS-06 Sem-5 2 View View
40 પ્રત્યાયન વિકલ્પો SEDS-07 Sem-5 2 View View
41 વ્યવસાયીક તાલીમ,સંક્રમણ અને નિયુક્તિ SEDS-10 Sem-5 2 View View
42 સંશોધન અને આંકડાશાસ્ત્ર SEEPC-03 Sem-5 2 View View
43 શિક્ષણમાં પર્યાવરણ SEEPC-04 Sem-5 4 View View
44 પ્રેક્ટીકલ SECD-01-PRA Sem-5 4 View View
45 પ્રેક્ટીકલ SEDSSA -B-PRA Sem-5 4 View View
46 પ્રેક્ટીકલ SEIS-PRA Sem-5 4 View View

B.Ed.Spl.Ed. (Disability Specialization) will be awarded after successful completion of the course.

Internal & External as per University norms; RCI as Statutory body recommends that the (i) cut-off marks for grade B shall not be less than 50% and for grade B+, it should not be less than 55% under the absolute grading system, and (ii) Internal assessment for Theory Courses will not exceed 20% and 50% in the practicum wherever applicable.

For Completion of the course successfully candidate is required to Secure Minimum 50% of marks in each subject or he/she will has to secure at least ‘ P’ grade.

Name:

Designation:

Contact Number:

Timing:

Course Fee

Rs. 30,000/-
Code: Spl.B.Ed.
Credit: 80
Min-Duration
2.5 (Year)
Max-Duration
5 (Year)